maandag 30 april 2012

Dag 17 - Tokyo

De dag van de Tokyo Doll Show. We zijn om 07:30 de deur uitgegaan, vooral omdat we geen idee hadden hoe het nou precies allemaal werkte met die kaartverkoop en toegang. Vol spanning in de metro met Blue en 'dr man. "Weten jullie de weg wel", vroeg hij nog. "Neu, ik stap in Tokyo altijd zomaar in en hoop dat ik op de juiste plek terecht kom".

Eenmaal bij de hal van de dollshow aangekomen moest je een kaartje kopen. Je kaartje had een willekeurig nummer. Je kreeg bij je kaartje een foldertje met een plattegrond van de hal. Buiten op het plein werd er al meteen geroepen dat je geen foto's mocht maken, dus voordat we goed en wel binnen waren had ik het alweer bijna verpest:

De kaartverkoop van genummerde kaartjes ging door tot negen uur. Daarna moest iedereen in een lange rij naast het gebouw gaan staan. Een half uur later begonnen ze nummertjes af te roepen met 20 tegelijk en dan mocht je naar het plein voor de ingang gaan, waar je moet kiezen naar welke van de vier verdiepingen je als eerste wilde. Ik had kaartnummer 475 en koos voor verdieping 4, omdat daar Studio Uoo van de Wonderfrogs stond. Valeri zou naar de 5e verdieping gaan, om te proberen voor Blue een jurk te scoren.

Rond half elf mocht je naar boven, met de trap. Ik had al aardig wat trappen gelopen en dacht dat we er waren. Ging op de verdieping vrolijk weer in de rij staan totdat een wakkere Japanner tegen me zei dat dit de derde etage was. Shit! Dus snel nog een verdieping omhoog gegaan. Uiteindelijk stond ik als 8e bij de kraam van Studio Uoo:

Ze hadden 80 normale Wonderfrogs en 200 kleinere Wanda Fortunefriends. Binnen 15 minuten was de rij langer dan 80 mensen en waarschijnlijk het grootste deel al uitverkocht.Toen ik naar de vijfde verdieping ging om Valeri te zoeken had ik haar snel gevonden: die stond bij de ingang en mocht niet naar binnen, omdat ze de flyer niet bij zich had. Ik had die dingen in m'n tas gedaan, aangezien niemand had gezegd dat dat je toegangsbewijs was. Dikke drama dus, maar goed, uiteindelijk kon ook Valeri de dollshow binnen. Ze hadden ze heel veel kraampjes met Momoko's:

Een flink aantal Blythes. Volgens mij waren wij zo'n beetje de enige niet-Japanners. Misschien dat er een stuk of 6 westerse toeristen rondliepen in totaal. Leo, aka Mr. Poupée Mécanique liep er ook rond.

Kleertjes voor Licca's:

En deze blije hamsters, waarvan ik de naam niet weet:

Op de tweede versieping was een afdeling waar allemaal Japanse mannen met hun +/- 60 centimeter grote poppen stonden:

Tegen een uur of half twee hadden we het wel gezien. Van buiten de hal van de Dollshow kan je de Tokyo Tower zien.

's middags zijn we eerst terug naar het hotel gegaan. De aanwinsten van de dag, wat Wonderfrog spul en twee jurken voor Blythe:

Rond een uur of 15:00 zijn we nog gaan kijken bij @nai, die voor 1000 yen per stuk poppen repareerde vandaag. Bij een aantal poppen bracht hij nieuwe makeup aan:

Hij heeft een Kenner gelijmd, waarvan het lichaam doorgebroken was:

En een Mondrian gerepareerd waarvan het pull-mechanisme totaal verkloot was:

Uiteindelijk hebben we er tot een uur of 19:00 gezeten. Dus een uurtje of vier Japans gehoord, waar je heel soms wat bekende woorden tussendoor hoort: "tissue paper, Osaka, kawaii, sugoi"... Vooral heel veel kawaii en sugoi (cute and amazing).
 

We hebben nog twee dagen over in Japan. Morgenavond gaan we naar een honkbalwedstrijd...

Living Dead Dolls, van Tenko:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten